Direktlänk till inlägg 12 juli 2008

Vad är det för fel på dagens ungdomar?

Av Gråtrunkaren - 12 juli 2008 21:22

Ja det är en fråga man verkligen kan ställa sig. Den yngre generationen ska ju var de som vet vad som är inne och coolt. Men helt ärligt verkar det ha gått fel någonstans. Jag nämnde det lite kort i min första blogg men fick återigen idag se eländet på tv. Jag prata såklart om Allsång på skansen. Jag var under eftermiddagen hemma hos mina föräldrar och hälsade på. I deras tv-rum stod tv:n på och det som visades var en repris av Allsång på skansen. Jag förundrades återigen av hur det kan stå ett helt gäng unga tonåringar framme vid scenen och skrika och stolt visa upp sig i tv. Detta hade varit helt otänkbart för någon i min ålder när vi var i tonåren. Det hade inte funnits en chans att man skulle visa sig där. Som jag nämnt tidigare så blev jag och mina syskon med tvingade till allsång på skansen av våra föräldrar när vi var i yngre tonåren. Jag och min syster satte oss så långt bak det gick och gömde oss bakom ett paraply så att vi under inga omständigheter skulle kunna synas i bild. Skammen skulle vara före stor. Man skulle bli utfryst när man återvände till skolan, man skulle bli tvungen att fixa hemlig identitet och man skulle få flytta om det hade kommit ut att man varit på Allsång på skansen. Men nuförtiden så tältar idioterna utanför entrén för att få så bra platser som möjligt och en chans att synas i bild. Dom står och diggar till artister som dom förmodligen inte har en aning om vilka de är. För helt ärligt hur många tonåringar vet vilka Burken, Allice-Babbs, Rock Ragge och många fler gamla stötar är eller vad de är kända för. Det är väll knappt så deras föräldrar vet det. Och hur kan dom sedan stå och skrattar åt Bosse Parnevik som inte har utvecklat sin humor de senaste 20 åren. För han imiterar ju inga personer som är kända nu. De flesta gubbar han gör är ju döda. Visst Sven-Bertil Taube är vid livet men det är väll knappt någon tonåring som vet vem han är. Ändå så står de och tycker det är kul. Har utbildningen i skolan blivit så dålig att den yngre generationen inte kräver någon intelligens humor. Ja, Det är inte omöjligt för något måste ju vara fel när dom tycker att Peter Magnusson är en rolig komiker. Personligen tycker jag inte han har gjort något kul sen Pyjamas. Men han ska ju vara kul om man ska tro den yngre generationen. Nä något är ordentligt fel med dom yngre och vi måste försöka att göra någonting åt detta nu. Kan det vara så att vi skulle ha låtit dagens ungdomar ha cyklat utan hjälm som små. Deras föräldrar kanske inte skulle ha varit så beskyddande. Jag kan tänka mig att det är med dagens ungdomar som det var med personer som gick på privatskolor när jag var ung. De som gick på privatskolor hade ofta bra betyg men i övrigt så var de helt efterblivna eftersom de inte var vana att träffa ”vanligtfolk”.  Dom viste inte vad som var rätt och vad som var fel eftersom de var uppfostrade i små grupper med väldigt gamla lärare och väldigt gamla värderingar. Dom körde med sitt bugande och nigande och vi ”vanligaungar” blev ju såklart vettskrämda för dem. Jag är rädd att det är det som håller på att hända med dagens ungdomar. Dom har blivit sådana små präktiga äckel. Vill vi verkligen att det ska vara dom som tar hand om oss när vi blir gamla och sitter på hemmet. Vill vi att det ska komma in någon obehagligt präktig femtioåring och be oss att sänka stereon för det finns ju andra på servicehuset som inte vill lyssna på min musik. Är det så vi vill ha det när vi blir gamla? Om inte så måste vi stoppa det nu.

Fast jag kanske har fel om ungdomarna. Det kanske är deras sätt att göra uppror mot min generation. För sättet dom beter sig på är ju det sättet som mina far och morföräldrar betedde sig på. Är det så att vi inom några år kommer få se 1920tals modet komma tillbaks (jag vet att jag har lovat att inte skriva om mode så ni får ha överseende med detta misstag). Kommer det bli inne att sitta på café och dricka kaffe på fat med en sockerbit i munnen och samtidigt mumsa på en torr mandelkubb. Kommer idrottshuliganerna dricka en pilsner och sedan rimma fyndigt med sina ”sassa brassa mandelmassa” ramsor. Kommer dom hota fansen till andra laget genom att säga ”om du inte passar dig nu så kommer du få åka pling plong taxi till plåsterhuset”.

Är det en sådan framtid vi vill ha?

Ja jag vet inte. Det är möjligt att jag har fel. Men man blir ju lite skraj när man ser dagens ungdomar.


Hejsan svejsan då! (som vi kommer att säga i framtiden) / Gråtrunkaren

 
 
Månen

Månen

25 augusti 2008 21:51

Styckindelning.. Tack!

Och, förresten.. Jag är en yngling.
Och jag klagar på folk om styckindelning. Vilken meningslös patetisk fjant jag är.

Jag har en ungdom att uppleva! Vad fan håller jag på med?

http://moonlander.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gråtrunkaren - 24 november 2009 21:21

 Jag har under kvällen varit och tagit min spruta mot svininfluensan. Jag skulle tagit den tidigare men eftersom jag har tryckt i mig en massa annat vaccin inför en resa så har jag inte fått ta den. Jag vet inte riktigt om jag egentligen bryr mig m...

Av Gråtrunkaren - 6 juli 2009 18:42

Idag så skulle jag vara och jobba på högskolan i JKPG. (Det är där EU parlamentarikerna håller till just nu) Det var visst välldigt viktigt att göra klar några meningslösa soffor så att EU parlamentarikerna kan sitta i dem om dom skulle bli trötta ...

Av Gråtrunkaren - 21 februari 2009 11:07

Jag skulle ju berätta om vad som hänt under detta året hitintills lovade jag ju. Så det är lika bra att jag gör det nu. I det stora hela så har det ju varit lugnt. Detta mycket beroende på att nästan all min fritid gått åt till ett filmning och redig...

Av Gråtrunkaren - 20 februari 2009 06:47

Igår så gav jag en tjej på mc donalds en obehaglig upplevelse. Jag var lite smått hungrig igårkväll och orkade inte laga något att äta utan tog istället beslutet att jag skulle köra förbi mc donalds och köpa nått. I driven så beställde jag en qp. När...

Av Gråtrunkaren - 14 februari 2009 07:01

Tjosan i trosan!   Det var riktigt längesedan som jag bloggade nu. Förmodligen så beror det på att jag har varit väldigt lugn den senaste tiden och inte gjort några skandaler. Och gör man inga skandaler så finns det ju inget att berätta om. F...

Presentation

Omröstning

Är det dags för mig att ta det lite lugnt med spriten?
 Ja
 Nej
 Det är lugnt, det är redan försent för dig ändå
 Spriten? jag trodde du drack öl
 Du ska nog dra ned lite på din konsumtion

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards