Direktlänk till inlägg 10 juli 2008

Småstadslivet tär på mig!

Av Gråtrunkaren - 10 juli 2008 10:03

När man är barn så är det ganska skönt att bo på landet, men när man blir äldre så är det inte alltid lika kul. Trotts att man har flyttat från sin by in till den lillastaden. Det kan vara toppen att bo i en småstad om du gillar att känna igen folk överallt och om du gillar att folk känner igen dig. För visst kan det vara skönt att folk vet vad du handlade sist du var i affären, ifall du hade glömt det själv. Om du skulle bli sugen att ge dig ut i krogsvängen i en småstad så behöver du inte oroa dig för att träffa på nya otäcka personer. Nej det är alltid samma människor ute på de två lokala pubbarna. Så om du skulle bli lite för full (vilket är ganska lätt eftersom det är det enda nöjet du har, för du är inte intresserad av sport och jakt) och göra något som du skulle ångra så finns det alltid någon trevlig person som kan påminna dig om det. Detta är det fina med småstadsliv Du får aldrig chansen att ballaur utan att hela staden ska få veta.


Något annat fint vi har i min småstad är att vi inte har självplock på systembolaget utan vi får handla över disk. Förmodligen så har vi det så för att kollen på vem som dricker vad ska fortsätta vara hög. Sen så vill vi inte att det ska vara för lätt att prova på nya saker (för nya saker hör inte hemma i småstäder). Vi vill helt enkelt stoppa impulshandlandet. För chansen att du ska prova på något nytt som du knappt kan uttala namnet på minskar när du är tvungen att försöka säga det till kassörskan. Inte heller blir det att man skojar till sin vardag genom att ha lite blandade saker i sin påse när man går därifrån. För man vill ju inte att kassörskan ska få springa runt och leta efter alla varorna så länge. Det bästa med att inte ha självplock på systembolaget är att man lyckas få till riktigt långa kötider. För det är ju mycket smidigare om man som kund ska gå fram till kassan och säga vad man ska ha, sedan går kassörskan och hämta det och slita på sin arma lilla kropp. Detta är ju mycket effektivare än att själv ta det man ska ha gå till kassan när man är klar och betalar för sig. Det är ju inte lika bra, för då slipper vi köerna, vi slipper att slita på kassörskorna och sådant vill man inte göra i en småstad. Jag är dock lite chokad att dom har kölappar för det hade ju slitit lite mer på humöret om man var tvungen att bokstavligt talat stå i kö. Tänk vad mysigt att inse att man har ställt sig i den kön där kassörskan är långsam och alla framför dig har planerat att skoja till det genom att köpa många blandade sorter. Till råga på allt så har du stått så länge i kön att om du byter nu så kommer det bara ta ännu längre tid för det har redan kommit så många nya i dom andra.


Som ni kanske märker så är ett av mina intressen alkohol. Det har sin botten i att i en småstad så finns det inte så mycket att sysselsätta sig med. Jag har gjort en liten undersökning i min stad. Undersökningen gick till på detta viset. Jag satt i min stol på min röv och hittade på svaren. Så här kommer resultatet av undersökningen.


40% av befolkningen i en småstad väljer att utöva eller på annat sätt engagera sig i någon sport. Tycker man att sport är ett påfund av djävulen som under inga omständigheter skall uppmuntras så kan man ägna sin fritid till något av följande aktiviteter.

 

30% gillar att döda djur i skogen på sin fritid. Dom har valt att kalla hobbyn för jakt.

 

17% av befolkningen har valt att ägna sin fritid till gud och är medlemmar i någon frikyrka eller aktiva inom svenska kyrkan.

 

3% har någon egen nördig hobby som dom inte kan slita sig från (det är dessa 3% som förmodligen är de lyckligaste landsortsborna).

 

10% saknar stimulerande hobbys (då det dom tycker är kul inte existerar i småstäder) och för att döva sitt missnöje så vänder dom sig till spriten som ända hobby. Detta gör att dom lägger sin tid på spriten istället för att fixa till så det finns och händer saker som dom tycker är kul i småstaden. Detta resulterar i att dom kommer fortsätta vara bittra helgalkisar.


Jag har som ni förstår hamnat i hobby gruppen ”Sprit”. Förmodligen för att jag inte finner något nöje i att delta i lagidrotter (det finns nästan bara lagidrotter i småstäder). Idrotts killarna är obehagliga varelser som jag har ytterst lite gemensamt med. Jag tycker inte om att fisas i ansiktet, göra pissebomber, bli pissad på benet i duschen, vara naken och lufttorka alldeles för länge efter träning och match, tro att det finns en sexuell dragning emellan herr och damlaget, tro att alla kvinnor vill ha mig, tro att jag måste dumpa bruden jag lyckades få hem från krogen bara för mina lagkamrater har sagt att hon är ful trotts att jag tycker hon är fin. Jag gillar inte sånt, jag gillar inte heller att ständigt prata om sport. Jag vill inte prata om sport och jag skiter i hur det har gått för olika lag och vilken spelare som var bäst eller sämst. Sådana diskussioner intresserar mig inte. ”Jakt” gruppen passar mig inte heller. Jag har inget emot jägare och jag äter gärna vilt kött men även här så är det snacket som jag blir fullständigt uttråkad av. Kan man bara diskutera jakt så har jag inte mycket till utbyte av samtalet. Därför så är även denna grupp meningslös för mig. Den religiösa gruppen passar mig inte heller. Ofta så är många av dom aktivt kristna människorna ganska trångsynta och rasistiska när man lyssnar på dem när de pratar privat. Det är inte deras mening att vara det, för dom vill ju vara så öppna och välkomnande mot alla. Men när man lyssnar på dem när de pratar privat så är dom nästan råare än många andra människor. Sen så är deras humor ganska så barnslig på ett dåligt sätt. Det finns barnslig humor på ett bra sätt men de aktivt kristna driver ofta den barnsliga humorn på ett dåligt sätt. Detta gör att jag inte heller kan tillhöra denna grupp. Och jag är alldeles för lat för att tillhöra gruppen ”de som har en nördig hobby”. Så jag får nöja mig med att tillhöra gruppen ”Sprit” Jag är en sådan person som klagar men aldrig försöker göra något åt någonting (en ganska patetisk grupp). Fördelen med gruppen ”Sprit” är att medlemmar från alla de andra grupperna tycker det är roligt att umgås och gästspela med och i gruppen ”sprit”. Idrott och jakt intar minst lika mycket alkohol som spritgruppen dom har bara lyckats att hitta en anledning till att supa. För visst är det kul att ta några öl (ca 12-18) med laget efter en träning eller en match. Och det är ju alltid lite mysigare om man har med sig nått stärkande när man är ute i skogen. Då behöver man något som värmer kroppen. Och det är ju inte fel att ta sig några järn efter en god jaktrunda. Det är nog minst  av de religiösa som gästspelar i gruppen sprit. Men det händer tro inget annat. Det går ju alltid skylla på att man är så fasansfullt trött och att det är därför som ögonen är röda när man sitter i kyrkan på söndagen.

Med andra ord så borde jag vara nöjd som vågar supa utan någon anledning. Jag som vågar erkänna att jag super för att jag tycker det är tråkigt att bo i en liten stad.


Nu orkar jag inte skriva mer och du orkar förmodligen inte läsa mer.


Ha det / Gråtrunkaren

 
 
Ingen bild

Lotta

15 juli 2008 15:41

Jätterolig blogg, och ärlig.
Kan inte vara så kul i en småstad alltid...
Fortsätt skriva.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Gråtrunkaren - 24 november 2009 21:21

 Jag har under kvällen varit och tagit min spruta mot svininfluensan. Jag skulle tagit den tidigare men eftersom jag har tryckt i mig en massa annat vaccin inför en resa så har jag inte fått ta den. Jag vet inte riktigt om jag egentligen bryr mig m...

Av Gråtrunkaren - 6 juli 2009 18:42

Idag så skulle jag vara och jobba på högskolan i JKPG. (Det är där EU parlamentarikerna håller till just nu) Det var visst välldigt viktigt att göra klar några meningslösa soffor så att EU parlamentarikerna kan sitta i dem om dom skulle bli trötta ...

Av Gråtrunkaren - 21 februari 2009 11:07

Jag skulle ju berätta om vad som hänt under detta året hitintills lovade jag ju. Så det är lika bra att jag gör det nu. I det stora hela så har det ju varit lugnt. Detta mycket beroende på att nästan all min fritid gått åt till ett filmning och redig...

Av Gråtrunkaren - 20 februari 2009 06:47

Igår så gav jag en tjej på mc donalds en obehaglig upplevelse. Jag var lite smått hungrig igårkväll och orkade inte laga något att äta utan tog istället beslutet att jag skulle köra förbi mc donalds och köpa nått. I driven så beställde jag en qp. När...

Av Gråtrunkaren - 14 februari 2009 07:01

Tjosan i trosan!   Det var riktigt längesedan som jag bloggade nu. Förmodligen så beror det på att jag har varit väldigt lugn den senaste tiden och inte gjort några skandaler. Och gör man inga skandaler så finns det ju inget att berätta om. F...

Presentation

Omröstning

Är det dags för mig att ta det lite lugnt med spriten?
 Ja
 Nej
 Det är lugnt, det är redan försent för dig ändå
 Spriten? jag trodde du drack öl
 Du ska nog dra ned lite på din konsumtion

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Juli 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards